19-03-2020

Woensdag 18 maart besteedde de Rijdende Rechter aandacht aan een conflict in het rolstoelvervoer. Vanaf 1 juli 2020 gaat de vernieuwde Code VVR in en dat zorgt voor vragen. SFM was aanwezig bij de zitting en gaf extra uitleg.

Rijdende Rechter doet uitspraak inzake rolstoelvervoer


Monique Keijzer is afhankelijk van een rolstoel, dus ook van rolstoelvervoer. Vanaf 1 juli 2020 gaat de vernieuwde versie van de Code Veilig Vervoer Rolstoelgebruikers in. Alleen geteste rolstoelen met een keurmerksticker worden geaccepteerd. Met veel moeite krijgt mevrouw Keijzer van haar rolstoelfabrikant een sticker. En toch moet ze in discussie met een chauffeur van Taxi Linssen. Monique wil nu voor eens en altijd weten of haar rolstoel veilig is of niet. Aan de andere kant willen Taxi Linssen en het Sociaal Fonds Mobiliteit vooral duidelijkheid over de regelgeving en de veranderingen voor rolstoelgebruikers. Hoog tijd voor de Rijdende Rechter om die duidelijkheid te bieden.
De Rijdende Rechter, woensdag 18 maart om 21.30 uur op NPO 1.

(Bron: KRO-NCRV | De Rijdende Rechter)

Wijzigingen Code VVR in het kort

De Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden (Code VVR) is herzien op
een drietal belangrijke punten. De overgangstermijn hiervan eindigt op
1 juli 2020. Het gaat om de volgende punten:

  • alleen een crash geteste rolstoel mag als vervangende zitplaats dienen. Deze rolstoel is te herkennen aan de sticker met het haaksymbool.
    (Tot 1 juli 2020 geldt een overgangstermijn. Dan mag de rolstoelgebruiker nog wèl vervoerd worden, mits de rolstoel veilig vastgezet kan worden.)
  • Aangepaste, complexe rolstoelen die niet crash getest kunnen worden, mogen vanaf 1 juli 2020 alleen nog individueel vervoerd worden.
  • Scootmobielen kunnen vrijwel nooit als vervangende zitplaats dienen in een voertuig. De passagier maakt de overstap naar een zitplaats en de chauffeur rijdt de scootmobiel in de taxi.

Zie ook: